90درصد تجارت ایران از طریق مرزهای دریایی انجام می شود
پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

میر دریادار حبیب الله سیاری در همایش بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس و دهمین همایش علوم و فنون دریایی ایران افزود: همچنین دیگر فعالیت تجاری ایران از طریق مرزهای زمینی انجام می شود که این نشان می دهد بخش عمده ای از تجارت از طریق مرزهای دریایی صورت می گیرد.

 

وی شمال اقیانوس هند را گلوگاه اقتصادی کشور دانست و گفت: ایران 15 کشور همسایه با 12 مرز دریایی دارد و می توان گفت، در مجموع 37 درصد مرزهای ایران، دریایی است.

 

وی با بیان اینکه 63 درصد مرزهای کشور زمینی است، افزود: جایگاه و موقعیت ژئوپلتیک ایران به نحویست که امروز ایران در قلب جهان قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: با توجه به اهمیت آب های آزاد دنیا، باید از ساحل جدا شویم و به دریاهای آزاد برویم.

دریادار سیاری با بیان اینکه در هر شرایطی در دریا نیاز به امنیت داریم، افزود: از آنجا که هر کاری در ساحل، آب های آزاد دنیا و کف دریا، نیاز به امنیت دارد، باید امنیت لازم برقرار شود، زیرا در صورت نبود امنیت نمی توانیم در دریا حضور داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه امنیت با داشتن قدرت دریایی امکانپذیر است، ادامه داد: برای انجام تمام فعالیت ها، نیازمند ایجاد امنیت در دریا هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه شش حوزه ژئوپلتیک در جوار ایران قرار دارد، گفت: سه حوزه دریایی خزر، خلیج فارس و دریایی عمان، موضوع موقعیت ژئوپلتیک ایران در بحث دریا را با اهمیت کرده است.

دریادار سیاری ادامه داد: از نظر مرزهای جمهوری اسلامی، مجاورت با اقیانوس هند دارای اهمیت زیادی است و به عنوان بزرگترین مزیت کشور محسوب می شود که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در مرزهای دریایی و ارتباط مستقیم با آب های آزاد دنیا، این موضوع سبب شده که ایران دروازه طلایی با جهان داشته باشد.

وی به اهمیت منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: خلیج فارس به عنوان منبع انبار انرژی جهان معروف است، بطوریکه روزانه 13 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز و سه میلیون بشکه از تنگه باب المندب جابجا می شود.

دریادار سیاری افزود: تهدید استکباری، امروز روی خط استوای کره زمین است و تهدید امنیتی در خلیج عدن و اقیانوس اطلس است و امنیت را ظرف چند سال گذشته از بین برده اند و تلاش می کنند استمرار داشته باشد.

به گفته وی، ایران کشوری دریایی است و با تهدیدهای دریایی مواجهیم، اما چون منافع دریا متعلق به همه است، ما نیز از این منافع استفاده می کنیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه قدرت دریایی موجب اقتدار می شود، افزود: اگر سه مولفه نظامی، تجاری و علوم و فنون دریایی را داشته باشیم، می توانیم بگوییم قدرت دریایی خوبی داریم و این قدرت در تمام حوزه های مختلف می تواند تاثیرگذار باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به نیروهای توانمند دریایی اشاره کرد و گفت: این نیروها در حوزه های سیاست و مسایل بین المللی، علوم و فناوری، امنیت ملی، آبادسازی ملی، اقتصاد ملی و اجتماع و فرهنگ نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

 



ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 29 خرداد 1398برچسب:پاتوق جوانان, ارتش, نیروی دریایی, دریادار سیاری, :: 21:47 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 274
بازدید دیروز : 1477
بازدید هفته : 6481
بازدید ماه : 6369
بازدید کل : 205478
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی